TCR PRO TEAM z kołami CADEX 42MM DISC

piątek, 18 czerwca 2021

Drużyny i zawodnicy

"Był to już 9 komplet kół karbonowych przerobiony w mojej kolarskiej przygodzie i nie zastanawiając się zbyt długo, bez wahania mogę powiedzieć, że najlepszy. " - Mountain Majk.

Koła w rowerze to jeden z najbardziej krytycznych elementów całej maszyny, który potrafi zmienić charakter całego zestawu bardziej, niż jakikolwiek inny komponent. O ile kształty ram rowerowych zmieniają się dynamicznie – choć w gruncie rzeczy pozostają wierne opracowanemu przed laty  wzorcowi – o tyle różnic w kołach nie dostrzegamy tak błyskawicznie.

Koła tylko z pozoru wyglądają niemal tak samo. Diabeł – jak zwykle – tkwi w szczegółach i określenie kół "karbonowymi" juz nie wystarcza. Pozostaje kwestia jak wiele części składowych koła jest wykonana z kompozytu i w któym miejscu jego obecność powoduje, że mamy do czynienia z postępem, z powstaniem produktu, który bezkompromisowo podnosi poprzeczkę. Tym bardziej w kategoriach komponentów hi-end.

Przez lata rozwoju doszliśmy do momentu, w którym nieoczywiste kiedyś paramtery zaczynają grać bardzo ważną rolę. Jednym z nich jest obręcz hookless, która w połączeniu z kompatybilną oponą tworzy bezpieczniejszy i bardziej aerodynamiczny układ. Bezpieczeństwo to przede wszystkim praca tego układu bez dętki, która zwykle jest nasłabszym elementem całego systemu. Łatwiej też osiągnąć odpowiedni przekrój, a więc i łatwiej kotrolowaną powierzchnię kontaktu opony z nawierzchnią. Ten kontakt jest kluczowy dla przeniesienia mocy, ale także przyczepności podczas wspinaczek, szalonych zjazdów, kiedy prędkości są wysokie i pole styku liczone w milimetrach kwadratowych decyduje o wyniku, ale i życiu. Tym bardziej teraz, kiedy powszechne hamulce tarczowe mając wyższą skuteczność, generują także szereg nowych prblemów w świecie kół szosowych.

Każde koło musi być bezwzględnie bezpieczne, niezależnie od półki cenowej. Kwestie wydajności koła, przy założeniu spełnienia wszystkich wyśrubowanych norm – stawiają przed inżynierami ogrom wyzwań z bardzo wielu dziedzin. Efekty tej pracy można poznać od razu:

"Był to już 9 komplet kół karbonowych przerobiony w mojej kolarskiej przygodzie i nie zastanawiając się zbyt długo, bez wahania mogę powiedzieć, że najlepszy. Pierwszy raz byłem w stanie poczuć różnicę nie poprzez dotyk, mając koła w ręku, a podczas jazdy. To uczucie podobne do tego, gdy długo jeździsz na MTB i pewnego dnia wsiadasz na szosę. Nagle robi się bardzo sztywno i nagle ten rower jakoś tak szybko przyspiesza. W przypadku tych kół jest podobnie. Oczywiście różnica nie jest tak duża jak w powyższym porównaniu, ale jest wyraźnie odczuwalna, przede wszystkim podczas nagłych przyspieszeń i na podjazdach. Najprościej mówiąc, czuć waty pod kołem, czuć jak to koło reaguje i natychmiast oddaje przekazaną mu energię."

Co bardzo ważne, maksymalna dopuszczlna masa całego układu rower plus kolarz może sięgać 129 kg! Przy masie komlpetu kół pod hamulce tarczowe i sztywne osie na poziomie 1327 g dla wysokości obręczy 42 mm są to parametry bijące rekordy w kategorii bezkompromisowych kól hi-end.

WIĘCEJ NA TEMAT KÓŁ CADEX - TUTAJ

Udostępnij